Home » How the Italian media (silently) broke with Chinese outlets

How the Italian media (silently) broke with Chinese outlets

How the Italian media (silently) broke with Chinese outlets
Thanks to Draghi’s moral suasion, Italy’s main newswire ANSA ended its cooperation agreement with the Chinese State-controlled news agency Xinhua. It’s the latest instance of a wider trend, as more Italian outlets walk away from Beijing’s propaganda. Still, argues IPAC’s Harth, the shroud of silence testifies to Italy’s reluctance

No more CCP content. ANSA, Italy’s leading newswire, has ended the cooperation contract that bound it to Xinhua, China’s main and State-controlled news agency, thus ending the exchange of their respective news bulletins and content.

  • Apparently, Russia’s invasion of Ukraine (and China’s propaganda around it) had a wider-than-imagined impact. The break happened six months ago, reported Libero, thanks to the moral suasion of Mario Draghi’s government and at the cost of roughly half a million euros.

The contract’s origins date back to March 2019, when Italy signed a Memorandum of Understanding with China to enter its Belt and Road Initiative. As a part of that MoU, two of Italy’s most influential media outlets, State broadcaster RAI and ANSA, signed bilateral agreements with two Chinese counterparts, China Media Group (CMG) and Xinhua, respectively.

  • The agreements formalised and strengthened pre-existing ties. However, even though it increased China’s ability to feed its content directly to Italian audiences, Beijing’s strategy to promote a more favourable view of China does not seem to have paid off, as the Italian Institute on International Affairs noted (PDF).

Not the first instance. Another leading Italian newswire, AGI, had already escaped a collaboration agreement with the CCP it had signed in 2017. The break happened in 2019, right before the Covid pandemic, which led to the massive 2020 disinformation campaign aimed at Italian public opinion.

  • At the time, Italian journalists reported intense courtship activity from Beijing due to the first Covid wave. This included being approached by Chinese officials and Chinese media offering content already packaged for the Italian market for the first time, as revealed in a 2021 research by the International Federation of Journalists.

Passing on the torch. The last Xinhua-issued content appeared on the ANSA website on June 21, 2022. The next day, the Italian helm of Xinhua News immediately passed to the Nova Agency, a minor newswire.

The consul and the newspaper. On Friday, August 5, the Consul General of the People’s Republic of China in Milan Liu Kan bought a half page in Italy’s leading newspaper, Corriere della Sera. That advertising space contained an attack against US Speaker Nancy Pelosi in the wake of her visit to Taiwan.

  • Later, the Lombardy Association of Journalists stated that “the indiscriminate dissemination of content cannot be indulged by a newspaper […] All the more so if such ‘wide-reaching communication’ has been paid for.” Paolo Perucchini, the syndicate’s president, called the event “embarrassing” and noted it wasn’t the first time either.

The expert’s take. “The end of the agreement between Italy’s prime news agency ANSA and Xinhua, which spanned almost twenty-five years, is a fundamental sign of growing momentum in Italy to counter the CCP’s authoritarian influence,” noted Laura Harth, the Rome-based Global Magnitsky Coordinator at the Inter-Parliamentary Alliance on China.

  • “On the downside, the deafening silence surrounding the break-up remains a sign of the reluctance to confront Beijing’s interference head-on,” she added.

Subscribe to our newsletter