Home » Freedom House: Italy is vulnerable to Beijing’s influence on the media
Technology and Security

Freedom House: Italy is vulnerable to Beijing’s influence on the media

Broadcasting from Rome China IAI report
“Chinese government efforts to influence the media intensified during the 2019-21 coverage period,” reads the NGO's report. But after the pandemic and Draghi’s turnaround, things have changed

Marked “vulnerable.” The latest report by Freedom House, a US-based NGO, found that Italy is exposed to media influence from the People’s Republic of China. Beijing’s efforts to influence Italian media are rated “high” (43/85), slightly lower than national resilience (45/85).

2019: Silk Ode. “The Chinese government’s media influence efforts intensified during the coverage period of 2019-21, especially in the context of the COVID- 19 pandemic,” reads the report. “Media cooperation agreements and content sharing proliferated after Chinese president Xi Jinping’s visit to Italy in March 2019,” which marked Italy’s signing of a Belt and Road Initiative memorandum of understanding.

  • Italian perceptions of China were “predominantly negative” in the mid-2000s, but improved in the run-up to the BRI MoU in 2019. It peaked in the early 2020s, thanks to Beijing’s pandemic aid and pro-Beijing narratives in the media, the report reveals.

2021: perception decline. In 2021, opinions were more cautious. Most respondents were still in favour of greater cooperation in areas of common interest, but a higher percentage saw China as a threat than in 2018, preferring to ally with the US and Europe, noted the report.

The Draghi shift. That perception change apparently resulted from Mario Draghi’s Euro-Atlantic course reset, which began when he was appointed Prime Minister in February 2021.

  • Under PM Draghi, Italy “understands very well how the People’s Republic of China operates in the world,” said Wendy Sherman, US Deputy Secretary of State.
  • Over the past years, most of the Italian news outlets walked away from the deals they had with Chinese propaganda outlets.

Subscribe to our newsletter